Korrika ez joateko adierazteko, poliki (joan) esaten diet nik ikasleei. Lankide batzuek oinez edo ibiltzen esaten diete, eta gaizki esana dagoela iruditzen zait niri. Pausoan edo esan beharko genuke?
Zalantza-mota:
morfologia > kasu-markak, lexikoa > lokuzioak/kolokazioak, sintaxia > esapideak, sintaxia > kalko baztergarriak, sintaxia > sintagma-egiturak
Unitate-mota:
hitzak-aditzak > erregimena, hitzak > izenak, joskera > esapideak, joskera > kalko baztergarriak, lokuzioak/kolokazioak
Esaldi hau ondo al dago?: Gaur egun ezinbestekoa bihurtu da marka-irudia aztertzea? Ala Gaur egun ezinbesteko bihurtu da behar du?
Zalantza-mota:
morfologia > kasu-markak, morfologia > mugatzaileak, lexikoa > lokuzioak/kolokazioak, sintaxia > aditza
Unitate-mota:
hitzak-aditzak > erregimena, hitzak > adjektiboak, hitzak > izenak, lokuzioak/kolokazioak
Zein da bertan eta han adberbioen arteko aldea? Zein da bi moduen arteko ezberdintasuna, adibidez, esaldi honetan?: Baionan sortu zen eta han/bertan bizi zen, hil arte.
Zalantza-mota:
morfologia > kasu-markak, sintaxia > sintagma-egiturak
Unitate-mota:
hitzak > adberbioak, hitzak > determinatzaileak, joskera > esapideak
Zein da forma egokia: zer ala zein? Adibidez: Zer/zein ondo nagoen!
Zalantza-mota:
morfologia > kasu-markak, sintaxia > perpausak
Unitate-mota:
hitzak > galdetzaileak, perpausa > harridura
Biek literatura-tradizioa badute ere, nola idatzi behar dugu euskara batuan: "-(r)en kaltean" ala "-(r)en kaltetan"?; "-(r)en mesedean" ala "-(r)en mesedetan"?
Zalantza-mota:
morfologia > kasu-markak, sintaxia > sintagma-egiturak
Unitate-mota:
hitzak > izenak
Zein da perpaus zuzena?:
Irakasleak lana heldu den asteko nahi du / Irakasleak lana heldu den asterako nahi du.
Asteazkeneko, erabakia izan behar dugu nola nahi dugun mozorrotu / Asteazkenerako, erabakia izan behar dugu nola nahi dugun mozorrotu.
Zalantza-mota:
morfologia > kasu-markak, sintaxia > sintagma-egiturak
Unitate-mota:
hitzak > izenak
Zuzena da "eman botoiari", "eman bandera berdeari" (pantailako ikonoa) "sakatu..." esateko?
Zalantza-mota:
morfologia > kasu-markak, lexikoa > aditzak, lexikoa > lokuzioak/kolokazioak, sintaxia > aditza
Unitate-mota:
hitzak-aditzak > erregimena, lokuzioak/kolokazioak
Amak ez zuen bere alaba haurtzaindegira bidaltzen: aitona-amonekin uzten zuen merkeagoa izateagatik esaldian -t(z)eagatik zuzena da ala -(e)lako erabili behar da?
Zalantza-mota:
morfologia > kasu-markak, sintaxia > aditza, sintaxia > perpausak
Unitate-mota:
hitzak-aditzak > aditz-izena, hitzak-aditzak > adizki jokatuak, hitzak-aditzak > adizki ez-jokatuak, hitzak > menderagailuak, perpausa > kausa
Zein da hobestekoa erretzearen ohitura / erretzeko ohitura formen artean?
Zalantza-mota:
morfologia > kasu-markak, lexikoa > lokuzioak/kolokazioak, sintaxia
Unitate-mota:
hitzak-aditzak > aditz-izena, hitzak-aditzak > adizki ez-jokatuak, hitzak > izenak, lokuzioak/kolokazioak
Zein da esaldi zuzena, zure esku dago ala zure eskuan dago?
Zalantza-mota:
morfologia > kasu-markak, lexikoa > lokuzioak/kolokazioak, sintaxia > aditza
Unitate-mota:
hitzak-aditzak > erregimena, lokuzioak/kolokazioak