JAGONET bilaketa

87 emaitza bilaketarentzat

Aditzaren jokabidea: egon, jarri, sartu (indarrean egon/jarri/sartu)

Erdarazko ‘entrar en vigor’ / ‘entrer en vigueur’ nola eman behar da euskaraz?: Indarrean jarri, indarrean egon…?

Indarrean sartu esapidea ere egokia da adiera horretan, ala kalko baztergarria?

Zalantza-mota: lexikoa > aditzak, lexikoa > kalko baztergarriak, lexikoa > lokuzioak/kolokazioak, sintaxia > aditza
Unitate-mota: hitzak-aditzak > kalko baztergarriak, hitzak > kalko baztergarriak, lokuzioak/kolokazioak

Modua adieraztea: -teke/-tzeke (-tzaka/-tzeka) (amaitzeke, bukatzeke)

Berdin erabil al daitezke -t(z)eke eta -tu gabe formak?: Lana bukatu gabe utzi dut = Lana bukatzeke utzi dut?

Zalantza-mota: sintaxia > aditza, sintaxia > perpausak
Unitate-mota: hitzak-aditzak > aditz-izena, hitzak-aditzak > adizki ez-jokatuak, hitzak > menderagailuak, perpausa > modua

Ekintza adieraztea: -pen/-men, -keta, -tze (iraungitze, iraungipen)

Euskaltzaindiak onartu ez dituen nominalizazioak, hau da, -pen edo -keta dituzten aditz-izenak, erabil daitezke? Ala hobe da -tzearen bidez adieraztea? Esaterako, zer diferentzia dago iraungitzeren eta iraungipenen artean?

Guk iraungitze aukeratu genuen, baina gerora iraungipen sartu da Euskaltzaindiaren Hiztegian; bada alderik bien artean?

Irizpide orokorrik ba al da -pen eta -keta eta gisakoak erabiltzeko?

Zalantza-mota: lexikoa > hitz eratorriak, sintaxia > aditza
Unitate-mota: afixuak > atzizkiak, hitzak-aditzak > aditz-izena, hitzak > izenak

Kausa adieraztea: -tzeagatik/-lako (merkeagoa izateagatik/delako)

Amak ez zuen bere alaba haurtzaindegira bidaltzen: aitona-amonekin uzten zuen merkeagoa izateagatik esaldian -t(z)eagatik zuzena da ala -(e)lako erabili behar da?

Zalantza-mota: morfologia > kasu-markak, sintaxia > aditza, sintaxia > perpausak
Unitate-mota: hitzak-aditzak > aditz-izena, hitzak-aditzak > adizki jokatuak, hitzak-aditzak > adizki ez-jokatuak, hitzak > menderagailuak, perpausa > kausa

Denbora adieraztea: -tzean/-tzerakoan (egitean/egiterakoan, jaikitzean/jaikitzerakoan)

Denborazko -tzean eta -tzerakoan nola bereizi elkarrengandik?

Zalantza-mota: sintaxia > aditza, sintaxia > perpausak
Unitate-mota: hitzak-aditzak > aditz-izena, hitzak-aditzak > adizki ez-jokatuak, hitzak > menderagailuak, perpausa > denbora

Denbora adieraztea: bart (bart heldu naiz/nintzen)

Zein da zuzena bart heldu naiz ala bart heldu nintzen?

Zalantza-mota: sintaxia > aditza, sintaxia > sintagma-egiturak
Unitate-mota: hitzak-aditzak > adizki jokatuak, hitzak > adberbioak

Aditzaren jokabidea: zerikusirik ez izan (zerikusia / *zer ikustekoa)

Horrek ez du zer ikusirik nik esandakoarekin (zuzen).

Horrek ez du zer ikustekorik nik esandakoarekin (oker).

Zalantza-mota: morfologia > mugatzaileak, lexikoa > lokuzioak/kolokazioak, sintaxia > aditza
Unitate-mota: hitzak-aditzak > erregimena, hitzak > izenak, lokuzioak/kolokazioak

Denbora adieraztea: ahala (etorri ahala / *etorri ziren ahala)

Erabili izan al da inoiz ahala aditz jokatuekin? Adibidez, etorri ziren ahala bezalakoetan.

Zalantza-mota: sintaxia > aditza, sintaxia > perpausak
Unitate-mota: hitzak-aditzak > aditzoina, hitzak-aditzak > partizipioa, hitzak > adberbioak, perpausa > denbora

Lexikoa: arabera, arau (diotenaren arabera / *dioten arabera)

Batetik, arabera dela eta, badakit aditz jokatuekin ere <-(e)n + NOREN> egitura erabili ohi dela: adibidez, esaten dutenaren arabera. Galdera da ea ohikoa den -(e)n soilarekin erabiltzea: alegia, etortzen diren arabera bezalako esaldiak ohikoak ote diren euskaraz (‘etortzen diren neurrian/heinean/bezala’ zentzuan).

Bestetik, zalantza bera daukat arau hitzarekin: ohikoak al dira etorri diren arau gisakoak?

Zalantza-mota: morfologia > postposizioak, sintaxia > aditza, sintaxia > kalko baztergarriak
Unitate-mota: hitzak-aditzak, hitzak, joskera > kalko baztergarriak, lokuzioak/kolokazioak

Aditzaren jokabidea: agindu (isil gaitezela/isil gaitezen agindu digu)

Agindu aditzarekin beti esan behar da, adibidez, isil gaitezela agindu digu irakasleak? Ez da zuzena isil gaitezen agindu digu irakasleak esatea?

Zalantza-mota: morfologia > aditz-jokoa, sintaxia > aditza, sintaxia > perpausak
Unitate-mota: hitzak-aditzak > adizki jokatuak, hitzak > menderagailuak, perpausa > osagarriak

Egoitza

  • B
  • BIZKAIA
  • Plaza Barria, 15.
    48005 BILBO
  • +34 944 15 81 55
  • info@euskaltzaindia.eus

Ikerketa Zentroa

  • V
  • LUIS VILLASANTE
  • Tolare baserria. Almortza bidea, 6.
    20018 DONOSTIA
  • +34 943 42 80 50
  • donostiaordez@euskaltzaindia.eus

Ordezkaritzak

  • A
  • ARABA
  • Gaztelako atea, 54
    01007 GASTEIZ
  • +34 945 23 36 48
  • gasteizordez@euskaltzaindia.eus
  • G
  • GIPUZKOA
  • Tolare baserria. Almortza bidea, 6
    20018 DONOSTIA
  • +34 943 42 80 50
  • donostiaordez@euskaltzaindia.eus
  • N
  • NAFARROA
  • Oliveto Kondea, 2, 2. solairua
    31002 IRUÑEA
  • +34 948 22 34 71
  • nafarroaordez@euskaltzaindia.eus

Elkartea

  • I
  • IPAR EUSKAL HERRIA
  • Gaztelu Berria. 15, Paul Bert plaza.
    64100 BAIONA
  • +33 (0)559 25 64 26
  • +33 (0)559 59 45 59
  • baionaordez@euskaltzaindia.eus

Azkue Biblioteka eta argitalpenak

Maximiza tus ganancias en criptomonedas confiando en Bitplex 360, una plataforma diseñada para el éxito.
  • Euskaltzaindia - Real Academia de la Lengua Vasca - Académie de la Langue Basque
  • Plaza Barria, 15. 48005 BILBO
  • +34 944 158 155
  • info@euskaltzaindia.eus
z-library z-lib project
© 2015 Your Company. All Rights Reserved. Designed By JoomShaper