ERABILERA
Hala ere, ez da erraza beti balio semantikoa taxuz zedarritzea, sarri sortzen baita zalantza bi balio hauen artean: ‘xedea’ adierazten duen hartan —Erregetzat hartu ninduten gizon haiek— eta ‘ustezko kutsua’ adierazten duen hartan —Sorgintzat hartu ninduten—. Hau da, anbiguotasuna gerta daiteke zu erregetzat hartu zaitut bezalakoetan, bi esanahi izan baititzake: ‘errege izateko asmotan hartu zaitut’ eta ‘errege zarela uste izan dut (baina ez da hala)’.
KALKO-ARRISKUA
IDAZKERA. Kasu-marka zuzen-zuzenean lotzen zaio lexemari (tonto + -tzat > tontotzat; babes + -tzat > babestzat). Txistukari afrikatuan (ts, tz, tx) amaitzen diren hitzek sortzen dute zalantza. Nola behar du honelakoetan: ardatz + -tzat?, trakets + -tzat?
Hitzaren bukaera igurzkari (-s, -z, -x) egitera jo izan da tradizioan (Euskaltzaindiak ez du berariazko araurik kontu honetan): amestzat, ardaztzat, arroztzat, gorpuztzat, hiztzat, hoztzat, hustzat, trakestzat...
Txistukari igurzkari den kasuetan ez dago arazorik: deustzat, eskastzat, ezereztzat, mesiastzat...
Bi ohar:
- Atzizkia lotzeak dakarren forma-aldaketak hitzaren ezagutzea zailtzen badu, marratxoz lotzea da irtenbiderik egokiena: bat + -tzat > bat-tzat. Adibidez: Bat-tzat hartuko dugu arazo hori.
- -tzat atzizkiaz diogunak berdin balio du -tsu atzizkiarekin: harkaiztsu, ekaiztsu...
EUSKALTZAINDIA (2002). Euskal Gramatika Laburra: Perpaus Bakuna. Bilbo: Euskaltzaindia (491-493).
— “Lexikoa: -tzat kasu-marka, ts-ren eta tz-ren ondoren (trakestzat/traketstzat/trakets-tzat)”, Jagonet galde-erantzunak.
— “Aditzaren jokabidea: eman/jo (galdutzat eman/jo)”, Jagonet galde-erantzunak.
— “Aditzaren jokabidea: hartu (oinarritzat hartu / oinarri bezala hartu)”, Jagonet galde-erantzunak.
PETRIRENA, Patxi (2011). Morfosintaxiaren inguruko zalantzak eta argibideak. Gasteiz: Ikasmaterialen Aholku Batzordea (EIMA)-Eusko Jaurlaritza (187).
GARZIA, Juan (2005). Kalko okerrak. Gasteiz: Ikasmaterialen Aholku Batzordea (EIMA)-Eusko Jaurlaritza (73).
SALABURU, Patxi, KINTANA, Xabier (1984). Euskara hobean hobe. Bilbo: UPV/EHU (100).