NOEREN ONTZIA

Hezkuntzarako Euskal Testuak

LAMINAK NOLAKOAK ZIREN ETA HAIEN AZKENA

Resurreccion Maria Azkue (Lekeitio, Bizkaia, 1864 - Bilbo, Bizkaia, 1951)
Jose Migel Barandiaran (Ataun, Gipuzkoa, 1889-1991)

Testu-mota: Elezaharra

Atala: Ahozko Literatura

1. Laminen zubia Ligi herrian. Argazkia: Jean Michel Etchecolonea.


Lamiñek sorginen antzekoak ei ziren eta ur-ondoetan bixi edo egoten ei ziren.
Iñok ikusi ez egixen, nor-edo-nor urreratzen zanian, uretan zartzen ei ziren.

Laminak sorginen antzekoak ei ziren eta ur-ondoetan bizi edo egoten ei ziren.

Inork ikus ez zitzan, nor edo nor hurreratzen zenean, uretan sartzen ei ziren.

Ezetik mantentzen ziren. Hau da, esaterako, nekazari batek uste zuen hogei anega gari edukiko zituela, eta baten batek itauntzen bazion zenbat anegaren esperantza zeukan eta berak erantzuten bazion, esaterako, hamasei, gero, eduki zitzala hamalau, nahiz hemezortzi, nahiz hogei, esan zuen gezurragatik laminek kentzen zizkioten lau anega, hau da, berak erantzun zuenetik itxaroten zuenera zegoen aldea.

Don Félix de Zamalloak Barandiarani kontatua Amorebietan (Bizkaia) 1921ean

 

LAMINEN AZKENA

Elezahar batzuek kristautasuna zabaltzearekin lotzen dute laminen azkena: eliz kanpaien hotsak, kristauen otoitzek eta baselizen ugaritzeak uxatu omen zituen.

Beste kontaera batzuen arabera, ordea, laborantzako tresnek ekarri zuten laminen azkena. Bigarren multzo horretakoa da R.M. Azkuek jasotako elezahar hau.

Arratiako Igorre deritzon herrixkan, Garamendi izeneko etxe baten, gizon handi bat, itzela, Txilibristo zeritzona, bizi zen. Indarretan bazeukan, indarretan! Jesus, Maria eta Jose! Urkizun gora Garamendira gurdia lepoan eramaten zuen, kontuak atera.

Errekondo baten orrazi bat, lamina orrazia, aurkitu zuen behin, eta hura kolkoan, aurrera joan gure Txilibristo.

Lamina batek esan zion:

—Txilibristo, orrazia, ezpabere nik egingo dut zure bizia.

Txilibristok lamina lepotik oratuta etxera, Garamendira, eraman zuen. Lamina hau beste guztiak legez esnezale hutsa zen. Egunak eta egunak igaro zitzaizkien etxekoei, bahituta zuten piztia hari berbarik esanarazi ezinik. Mutua zirudien. Behin, bera su ondoan zegoela, esnea eltzean irakiten hasi zen. Laminak, esnea alferrik gal ez zedin, berba egiteari eman zion, hauxe zioela:

—Txuria gora, txuria behera.

Etxekoek orduan, berba gehiago eragitearren, gogor hartu zuten. Batek laminak zelan gal zitezkeen galdetu zion. Hauxe erantzun zuen:

—San Joan goizean jaioriko zekor nabar bi goldeaz errekan ibilita gal daitezke laminak.

Auzoz auzo behingo baten zabaldu ziren laminaren berba horiek, eta Arratiako korta guztiak arakatu zituzten San Joan goizeko zekor nabar bila. Hurrengo egunetan, soroko sokilak hausten bezain gogoz ekin zioten zekorrok erreketan goldea pasatzeari, laminak uxatu gurarik. Orduz geroztik ez da inguru haietan laminarik batto ere azaldu.

R.M. Azkuek Igorreko bati entzuna.

 

LAMINEN AZTARNAK TOPONIMIAN

Laminak aspaldi ezkutatu baziren ere erreka ertzetatik, haien arrasto ugari geratu dira toponimian. Zerrenda txiki bat besterik ez da honako hau:

Lamiako, Leioako auzoa (Bizkaia).

Laminategi, Mutrikuko erreka (Gipuzkoa).

Lamindano, Dimako auzoa (Bizkaia).

Laminen zilo, Isturitzeko historiaurreko kobazuloa (Nafarroa Beherea).

Lamitegi, Bedaioko etxea eta lekua (Gipuzkoa).

Lamiaran, Zalduondon (Araba), Usansolon eta Mundakan (Bizkaia).

Laminen ziluak, Gamere-Zihigan (Zuberoa).

Lamiosin eta Lamiosingo erreka, Bera inguruan (Nafarroa Garaia).

Lamien leze, Zugarramurdin (Nafarroa Garaia).

Lamiarri, Beran (Nafarroa Garaia) eta Biriatun (Lapurdi).

Lamierrieta, Arizkunen (Nafarroa Garaia).

...

2. Bertizaranako (Nafarroa Garaia) armarria, XV. mendea. Lamina bat erakusten du, ispilu bat duela eskuineko eskuan eta orrazi bat ezkerrekoan. Argazkia: Juan San Martin (1922-2005).

3. LAMIARRI tattoo & piercing, Hondarribian (Gipuzkoa).

Erreferentziak

AZKUE, Resurreccion Maria (1942). Euskalerriaren Yakintza. Literatura popular del País Vasco II.

BARANDIARAN, Jose Miguel (1973). Obras Completas II. Bilbao: Editorial La Gran Enciclopedia Vasca. (421).

Madrid: Espasa Calpe. (217-219).

Ikus hau ere

AIZPURUA, Jon, AIZPURUA, Jexux (2000). Joxe Migel Barandiaran. Bidegileak bilduma. Gasteiz: Eusko Jaurlaritzaren Argitalpen Zerbitzu Nagusia.

ARANA MARTIJA, Jose Antonio (1993). Resurreccion Maria Azkue. Bidegileak bilduma. Gasteiz: Eusko Jaurlaritzaren Argitalpen Zerbitzu Nagusia.

Irudiak

  1. Via Wikimedia Commons Lan hau Creative Commons Aitortu Partekatu Berdin 3.0 lizentzia baten mende dago.
  2. Gipuzkoako Foru Aldundiko Biltegi Digitala. http://hdl.handle.net/10690/87144 . . Lan hau Creative Commons Aitortu-EzKomertziala-PartekatuBerdin 4.0 Nazioartekoa lizentzia baten mende dago.
  3. https://lamiarri.bigcartel.com/info .

Egoitza

  • B
  • BIZKAIA
  • Plaza Barria, 15.
    48005 BILBO
  • +34 944 15 81 55
  • info@euskaltzaindia.eus

Ikerketa Zentroa

  • V
  • LUIS VILLASANTE
  • Tolare baserria. Almortza bidea, 6.
    20018 DONOSTIA
  • +34 943 42 80 50
  • donostiaordez@euskaltzaindia.eus

Ordezkaritzak

  • A
  • ARABA
  • Gaztelako atea, 54
    01007 GASTEIZ
  • +34 945 23 36 48
  • gasteizordez@euskaltzaindia.eus
  • G
  • GIPUZKOA
  • Tolare baserria. Almortza bidea, 6
    20018 DONOSTIA
  • +34 943 42 80 50
  • donostiaordez@euskaltzaindia.eus
  • N
  • NAFARROA
  • Oliveto Kondea, 2, 2. solairua
    31002 IRUÑEA
  • +34 948 22 34 71
  • nafarroaordez@euskaltzaindia.eus

Elkartea

  • I
  • IPAR EUSKAL HERRIA
  • Gaztelu Berria. 15, Paul Bert plaza.
    64100 BAIONA
  • +33 (0)559 25 64 26
  • +33 (0)559 59 45 59
  • baionaordez@euskaltzaindia.eus
  • Euskaltzaindia - Real Academia de la Lengua Vasca - Académie de la Langue Basque
  • Plaza Barria, 15. 48005 BILBO
  • +34 944 158 155
  • info@euskaltzaindia.eus
© 2015 Your Company. All Rights Reserved. Designed By JoomShaper