Itun Zâŕa
Makab’etaŕak yaiki auŕetik idatzia da-edo: Kisto IESU yayo baño len 200-gaŕen urtean. Ain txuxen ere, eladetaŕen oiturak,ixraeldaŕenean saŕtu nairik zebiltzan garai artan. Sirak ikastuna, guziekikoa egin nai zuna bide gendun: apal eta ezti; zalaparta gutxikoa. Bai sinistun gaŕtsua ere: xalo eta zintzo; egiti eta eŕukioŕ. Onako au txito egi zala ere etsita zegon: Yaube’ren eŕiarengan izan ezik, sena eta yakintza, non arki, gero? Aren agindu bikañak betetzen dituna, uaxe zuhuŕ eta yatoŕ!!
Idazti onek, zati bikoa dala, asieran eta amaian ere puskatxoak ba-ditu.
Onela:
—1) Yakintza eta Yaube’ren beldur deuna: 1’go atala.
—2) Lenengo ZATIA: Yakintza eta onoimenak, 2’tik 43’raño.
—3) Bigaŕen ZATIA: lenagoko gizurenen goraltzak, 44´tik 50’raño.
—4) Sirak’en otoitza.
Itxasoko ondaŕak, euri-tantoak eta egun yoanak nork zenbatu ditzake?
Yakintsu izugaŕi da.)
ta Bera maite dutenei ematen die.
belduŕ ori dutenei, gañera, aintza areagotzen zaye.
eta alaitasuna ta poza dama.
aginduak yagon eta Yaunak damaizuke.
6. Yainkoarengan uste ona eukazu ta eraikiko zaitu; zure bideak zuzendu eta Arengan itxaro.
Yaunarenganako lotsa ta kirmen izanez-gero, nor izan da bertan bera utzia?
Arengana deituz-gero, nor izan da esetsia?
ta Ua maite dutenak Aren bideak zintzo yagoten dltute.
ta aren otoya entzuna izango da.
ta gara betean zaitezkenean ez ezayozu lotsa galdu.
ta esku-zabala baño maiteago zaituteke.
giza-adimenez gañeko askotsu irakatsiak izan bait-zazkizu.
Ta landeŕari begiak ez iľundu. (T. 4. 7.)
ta arengana leyatzen diranak pozez beteko dira.
Ua azteŕtu ta irakasteko izu ta belduŕa erabiliz;
ibai-ixuriaren auŕka ez ekin.
ta moŕoyentzat mutiri,
ta ez esan: «Ez naiz iñoren beaŕez.» *
Yaunak apen-ordain gaŕatza emango bait-dizu.
Bai bait-daki Yaunak luzaro itxoiten. (Er. 10, 6.)
ogenak ogenez metatzeko.
izen txaŕ, âlke ta gerena yarauntsiko dituzu-ta: alakoxea da mingain biko gizona.
zezenak bezela, zure biotza yaŕosirik. (Eŕ. 12, 16.)
bañan onularitzat miľetatik bat ezazu.
ta ez zaitez arengan arin entzindu.
ta begietandik girbinduko zaizu.
ta alakoa upatu dunak altxoŕ bat idoro du.
nere aolkua ez nardatu.
ta atzemandakoan ez ua utzi.
ta goxo biurtuko zaizu.
ta zure eskukoitasunaz yakintsu zaitezke.
Yainkoaz argitu zaitzaken guzia entzun nai ezazu, esan zuhuŕ bat ere itzuri ez dakizuntzat.
ta gura duzun yakintza emango dizu.
Bidegabekeriak eragozteko indaŕa peitu ez dakizuntzat; bestela, altsueri buruzko belduŕarengatik zure zuzentasuna galtzorian auŕkitu leiteke.
gora edo bera iñor ekaŕtzea,
bati bakaŕik dagokio-ta. (1 S. 2, 7.)
zure uŕkoaren kaltetan alakorik ez egin.
Gezuŕ-ekanduak ondore onik ez du-ta.
ta otoyean ez itzazu itzak bal-bal soŕtu.
Yareikuntza ez ezayozu ukatu.
ta onuratsu ba’zazkizu, zurean yagon itzazu.
ta ez zakizkie ortzargiegi azaldu.
ta ez zakizkio iguindutako emakumeari lotu.
zâŕtu daitekenean, atsegiñez edango duzu.
ta alderatzen ba’zazkio, ogenik ez egin bizia kendu ez dezaizun. Orizu saretartean igarotzen
ta iriko aŕesigañean ibiltzen zerala.
ta Yainkoaren belduŕa iľaŕainbide.
ta eŕiaren burua bezelakoak ango iritaŕak. (Itz. 29, 12.)
ta agintarien sen onarengatik iria aunditzen da.
nagusiaren auŕpegia Ark argirazten du.
ta bidegabez ezer ez ezayozu egin. (Ap. 19, 13.)
espe, pizti, ta aŕak besterik ez dukena?
ezta emagandik yayotakoei kopetakeria ere.
Enda dedugaŕia zein da? Yaunaren belduŕ diranena.
Enda gerentsua zein da? Agindu-auslêna.
Yaunaren begietan, Aren belduŕ diranei.
ta zoŕ zaizun begiruneari zeroŕek eutsi.
bere aitari gerena dakarkiona nork goretsiko?
ta aundizkietan yaŕtzen du.
auŕera ezin eldu daitekena. (Go. 4, 8.)
Ta askotsuk aŕituta dakuste ori.
ta zein daitezke gaurdanik nere onak?»
«Onezkero zer gaitz etoŕi zaidake?»
ta zori txaŕeko egunean zori onaz ez ântzi.
nori bere yardunbidearen arauz ordaña ematea.
Iruzuŕiearen maltzuŕkeriak asko bait-dira.
naigabeak soŕtzen ditulako ta betiko gerendu zaitzake.
ta aren eskeŕ-ona ez zaizu peituko.
4.Zintzoari ukaŕ egin; eta, gaiztoa ez sorotzi.
zu iraulita, zure tokian yaŕi ez dadin;
zure eskui aldean ez eserazi, zure aulkia iritsi nai ez dezan. Ta azkenik, nere itzak egia dirala oaŕtzean, garbaikizun ez dakizkizun.
Edo pizti zakaŕei alderatzen zayonari?
ta zori onetik ondamenera eror ez zaitezan.
ta aren itzik doľoŕenak ontzat aŕtzen dira.
onera naiz txaŕera aldatzen du.
Ta bere biotzak gaitzesten ez duna!
Ta bere uste ona galdu ez duna.
ta ala bildutakoz besteak gizenduko dira.
eta bere mayean bertan ua gose gelditzen da.
ta, al duzunez, aren alde eskua zabaldu.
Ez ote-dituzu bestêntzat utzi beaŕko?
ta sen onez diardun gizona.
ta aren zidoŕetan zai dagokiona.
ta atetara ikusteko urbiltzen zayona!
ta aren adaŕpean bizi dana.
eta legeari atxiki zayonak, yakintza iritsiko du. *
Yaunarengandik ez datoŕelako.
Gizakiari, ark aukeratuko lukena emango zayo.
ta seme gaiztoengandik ez zaitez poztu.
beiñola yaikitako zentoyak ez zitun asketsi.
seireun oñezko ayek suntsituak izan ziran.
ta, irazandako-ainbestetza-kopuruan zer naiz gixaxo au?»*
ta iñoiz ere ez dira Yaunaren agindutik sayestuko.
ta egite aŕigaŕiak gizakumek aldaŕikatu ditzaten. *
ta nori bere uŕkoarenganako aginduak eman zizkien.
ayen ogen guziak Yaunaren begietan daude.
Ta Arengana biurtzen diranenganako adeya!!
ta gizakumeak oro luŕ ta autsa dira.
Yauna bakaŕik zuzena da.
Yaunaren eŕukia aragidun oroentzat.
ta Aren aginduetan leyatzen diranei eŕuki zaye.
Alaxe, itza emaria baño obea izan daiteke.
Gizon yatoŕak biak batera ditu.
ta bekaiztunaren emariak begiak idortzen ditu.
gaxotu baño len zeroŕen ardura ezazu.
ta ogen egindakoan Yaunarengana itzul.
ta ez egon Yauna zirikatzen duna bezela.
yoritean, landeŕgo ta uŕiteaz. (Emen. 11, 27.)
ta esaera bikañak, euria bezela darizkio.
ta gutxi-txikietan zabaŕa dana landeŕtuko da.
Ez kezkatu! Ez duzu argatik leŕ egingo.
ta ez ezazu siñetsi omen dan guzia.
bere utsegiña aitoŕtzen duna kaltetik itzurtzen da.
ta ba-da isiltzen dana, garaya on ez dalako.
galendu nai duna, goŕotagaŕi. (Itz. 10, 19.)
nere on egiñentzat ez da eskeŕ onik».
oŕela gaiztoei ondamena laisteŕka datoŕkie.
ez dira onaŕtzen, ez ditu mugonez aipatzen-da.
bata ta beste galduko dira, ala ere.
taigabe aren gerena dukete berengan.
ta aundizkiei atsegin zayonari, okeŕik aski askesten zazkio.
Ta egindako ogenentzat askespena eskatu.
ta aren amaya sugaŕa. (Emen. 16, 7.)
ba-da, ordea, gaŕaztasuna areagotzen dun antze bat.
ori da ergelei irakasten aritzea.
bere burua biraokatzen du.
aren gerena guziek txistuka dakuste.
atzeman duten guziek beren eskuak yaŕosten ditute.
Eta ori nola aipatu, ergel izenez baizik?
adiskideari min eman, adiskidetasuna uŕatu.
Ez belduŕtu! Adiskidetasuna beŕpiztu diteke.
Ayengangik eror ez nadin,
ta nere mingañak galdu ez nazan?
Nere ezpañen aukeran ez nazazu utzi!, ezta ayengatik erortzen ere.
ta nere biotzari yakintzaren ikaspidea?;
Nere erokeriak areagotu ta nere ogenak geitu ez daitezan, nere etsayen auŕean eror ez nadin, ta nere arerioa nere lepotik poztu ez dadin?
Iŕiskeriak niregandik asagotu!!
zin egiña betetzen ez dunak, bi ogen dagitzi; gezuŕez zin dagiñak asketsik ez duke ta aren etxea elkaitzez beteko da.
Yakob’en yarauntsitik uŕun beitez!
«Nork nakus? iľunez esia, ormaz estalia naiz, (Is. 29, 15) ta iñork autematen ez nau; zergatik belduŕtu, beraz?
Nere ogenak Goikoak ez ditu oaŕtuko!!» bere biotzean dio senaŕ etoyak.
ta ez daki Yaunaren begiak eguzkia baño argitsuagoak dirala, gizakien bide guziak dakusaztela,
ta altxabe orotara Aren soa saŕtzen dala.
Yaunak ezagutzen zitun, ta berebat ordutik oraindañoko guziak dazagutzi.
aren gerena iñoiz ez da ezabatuko.
Yaunaren belduŕa baño obeagorik, ez eta Aren aginduak yagotea baño goxoagorik.
Yaunaren baŕuti ta yarauntsian.
Nekosta Ermon-mendian bezela.
ta laŕosadiak Yeriko’n bezela.
ta astigaŕa ur-egian bezela.
ta nere arnariz ase zaitezte;
ta nere argitan lan dagiñak ez du utsik egingo.
eta baratzera ura daraman eŕeten bat bezelakoa naiz.
Eta ara!, nere eŕetena ibai biuŕtu, ta nere ibaya itxaso egin da. 31. Onezkero, goizetik ezaguera argitu, ta uŕutiraño edatuko dut.
bere bizian etsayen itxesa dakusana.
Ez da, ala ere, Yaunaren belduŕ dana baño garayagoa.
ez eta separik, emakumearena baño gaiztoagorik.
Biziaren egunak bikoiztuko zazkio-ta.
Yaunaren belduŕarentzako yarauntsi, gero!
ta beste laugaŕen batek bereiziki izutzen nau:
ua ezi nai izatea, aŕubiari eltzea bezelatsu.
eretia idororik galdu ez dadin. (Emen. 42, 11.)
ta ondo ezitako emaztearen ordañik ez dago.
bañan, kuxeľua zabaldu dunarentzat itxaroa erabat galdu da.
ta autematen duna asagotzen zayo.
bere gañera itzultzen dakuske. nondik datoŕken ikusteke.
txistu ba’dagiozu, itzaitzen da; bata eta bestea, ala ere, aotik datoz.
mingain-ziztakoak ezuŕak austen ditu.
ez, ordea, mingaiñez il diranak aña.
ta aren aseŕetik aldendurik aŕkitzen dana ta aren uztaŕpean ta biľuŕetan ez egona.
ta ari esku-zabal agertzea aginduak yagotea da.
ta beaŕa litzaizukena edonoiz didorokezu.
epe bat eskatzen diote, ta aldi txaŕaren apukoz, erostak baño ezer ez dakaŕkiote.
ta gaitz guzietatik yareingo zaitu: (T. 4, 11)
yotzen dun ogenlaria ebazlearen eskuetara darorke.
etxeko yaunaren itz gaŕatzak eta aŕtzekodunaren iraiñak entzutea.
ta ezagunen artean iľaŕainduko da.
ta auŕ daño alboak astindu izkiozu, (Emen. 7, 25) gogoŕtutakoan eskurakaitz ez dakizuntzat.
nor da okeŕtu zeitekela, okeŕtu ez dan ori? ogen egin zezakela, egin ez dun ori?
aren auŕean aoa ez zabaldu, ta ez esan: «Au yoritasuna!» 13. Bekaitza txaŕa dala oroi zaitez;
begia baño txaŕagorik ezer egin ote-du Yaunak?
edozergatik malkoak darizkio.
ta egiteko orotan oaŕez yardun.
ta oŕela ez da oean atsbagituko.
oŕela goizean yaikitzen da pizkoŕ.
ta gerokoan nere itzak uleŕtuko dituzu.
oŕela ardoak aŕoputzen biotzak liskaŕez agertzen ditu.
giza-pozerako egin bait-da ardoa. (Er. 104, 15)
pozik dagonean ez ezazu nardatu,
ez ari esan irain-itzik, eta ez zakizkio mutiri zerbait eman dezaizun.
azaldu maikidetan ayetako bezela.
ta Yaunaren eskuan yaŕi danak, kalterik ez du izango.
ostera ere gaitz-zorian yareingo da.
txirdiľak batzen dabiltzanen eduz
Yakintza iristen buru-belaŕi ari izanda,
ta asko ibiľia, zuŕ egin da askotarako.
aitaren begietan semea saŕaskitzea bezelakoa da.
Ua ayei kentzen diena gizeraiľe.
eta langiľeari saria ukatzen diona odol-ixurle da.
zer iristen dute nekea izan ezik?
nagusiak noren mintzoa dantzuke?
5. Yaunari atsegin zayona, gaitzetik sayesten da,
ta Arengandik asketsa iristen duna, (Ye. 7, 3; 26, 13) auŕez bidegabekeritik aldendua izan da.
ta amaŕenak pozik eramazkiozu. (2 Ko. 9, 7.)
ordurarte gaxoa ez da poztuko; ta Goikoak arengana begiratu ta zuzenbidez aren auzia ebatzi arte ez da bazteŕtuko.
ta astitsu ez zaye azalduko zapaltzaľêi, ta geŕuntzea autsiko die alako gizatxaŕei,
ta zure egite aŕigaŕiak ospetuak izan bitez!
Aaron’ek Zure eŕiari eman beaŕ zion oneskuntzaren arauz.
Ta luŕgañeko guziek bezagute betiko Yainkoa, Zu, Yaun Ori zerala.
bañan gizon ikasiak gogoŕ egiten dio.
bañan, alakoa izenez bakaŕik duzu adiskide.
tukuak pizten dizkion emakumeaz;
gizon belduŕtiari gudaz; garaztariari salgayen esku-aldetzeaz, erosleari salketaz, bekaiztunari eskeŕ-onaz,
moŕoi lan-zuriari eginbeaŕ aundiaz. onu-eske, alakoengana ez yo!
Andik datoz laurok;
ona ta gaitza, bizia ta eriotza;
ta ayen nagusi mingaña da beti.
Yaunari otoi egiozu, ta sendatuko zaitu.
ta zure biotza ogen guzitik garbitu.
gaxo dagonari atseden ta sendakuntza bizi dadin eman dezayon.
atxeteŕaren eskuetara datoŕke.
eta maxioak eragozteko, egun bat edo bi dagozkion iľetarako aŕ itzazu.
ta landeŕaren bizia bere biotza bezela da.
azagak gogoratuz, samiña iraitzazu.
iľari ezin egin diozu onik; zeroŕi kalte bai.
«Atzo niri, biyaŕ zuri».
ta arnasa aldendu zayonez-gero, arengandiko samiña arindu bekizu.
txalen yanaria gertutzea, oŕa aren logabea.
egunez bezela gauez ere ianean ari dana?
ta askotariko ereduak asmatzen ta egiten dituna?
ereduen irudiak egitea, oŕa aren leya;
bere lana burutzea, oŕa aren logabea.
lantzen dun agoara adi-adi dago.
Suaren atsez ta labearen bero biziz, aragia eŕetzen zayo;
ta ipi-apan osotzea. oŕa aren logabea.
ta orea oñez malgutzen du,
ontziak bitseztatzea, oŕa aren leya; iabea garbitzea, oŕa aren logabea.
ta nor bere eginbidean igurdiziz iľaŕaintzen da.
ebazlen aulkietan ez dira aseriko,
auzi ta legen arazotan ezaguerarik ez dute,
ta epayak emateko lain ez dira.
Alakoak antziñako guzien yakintza ikeŕtzen du, ta igaŕien irakaspenetan diardu.
ta Aren burupide sakonak dazaguzke.
luŕin ta usai gozo edatu ta eres egizute.
ta Arek bidaltzen dun osakuntza iñork ezin eragotzi du.
gaiztoentzat, beŕiz, txaŕak.
guziok apenerako soŕtuak dira;
ezaŕia izan zaye gaitz aundi, uztaŕi astun bat;
Eta bere oean bakoitza atsedeten danean, gaueko ametsak irudimena irabiotzen diote.
ta ayengatik etoŕi da uyoldea.
biok baño geyago, ala ere, yakintzaren maitakuntzak.
Zer dira amaŕ, eun edo miľa urte? Xeolean ez da biziaren luzeraz dordorik.
bañan ogenlarien izen txara itzaliko da.
oŕela, lotsati ziña zaitezke, ta giza-adeya irabaziko duzu
zure yarauntsi ta onak adiskidetan banatzeaz.
Oŕela bizidun guzien begietan gizon ziñez yatoŕ ta ikastun zaitezke.
etsayen nausagaŕi, iriko elepide, ta guzien maxiokizun ez zagitzin, ta eŕi osoaren erdian gerendu ez zaitzan.
Ayetako dakusguna
txinpart bat baizik ez ba’da ere!
Izarduiko zuzitzat ortzea argitzen du.
Guzialduna bait-da, egin dun guzia baño aundigoa. *
zoŕ zayonez Ua aundiesteko lain nor da?
ta ayek bezela berayen semeak ere.
ta Aren itunean aŕtua izan zan. *
Yakob’en burugañean sendotu zitun;
bere eŕiaren apaizgoa egotzi zion, ta aintzaz apaindu zun.
ta ayetan kizkatutako izenekin, Ixrael’en amabi semên oroitza yagoteko;
aren semeak bakaŕik, eta aren ondorengoak beti bai.
ta gantzu deunez igurtzi zun, (Ap. 8, 1-3).
Agintea eman zion,
Yakob'i zuzenbidea irakasteko, Ixrael legeaz argitzeko.
ta auŕenik, arenak asetzeko azkuŕia gertu zien;
Yaunari eskeñitako oparietatik iñutzen dira.
ayen yarauntsiaren zatia Ua da-ta.
eŕiaren alde Yauna ibitu zun.
Moxe’ren oñordekoa.
eta aren aziak yarauntsi ua bere dauka;
Ixrael’go seme guziek ezagun dezaten.
izan ere, biotza ez zitzayen okeŕtu.
ta Yaunarengandik ez ziran sayestu.
Ayen oroitza onetsia bego!!
Ta beren semetan pizkoŕ bedi alako gizurenen izena!
ta Yakob’en gañera Yaunaren begiak itzuli ziran.
Yaun Altsuari dei egin zion,
ta Ari bildots bat eskeintzen zegola,
ta bere mintzoa adirazirik,
Yauna ta Aren gantzutua deiturik,
esan zun: «Ezer ez dut iñorengandik aŕtu, ezta oñetakorik ere», ta iñork ez du salatu.
ta luŕpetik bere mintzoa igaŕle eduz yaso zun, Eŕiaren ogena ezabatzeko.
Natan igaŕletzat yaiki zan.
Dabid, Ixrael’go semetartetik bereizia izan zan.
ta Basan’go arkumekin bezela, artzekin yostatzen zan.
Goliat’en aŕokeria suntsitu zunean?
ta Yaunak eskua indaŕtu zion gudari azkaŕ ua kalitu ta bere eŕiaren al izatea eraiki zezan. *
ta Yaunak zemazkion onengatik goratzen zuten.
Ta buruntzaren aintza gañeratu zioten.
ta aren aginduz eresi gozoak an entzuten ziran.
ta urteko egun nagusiei gora aundia eman zien.
Ta aren al izatea betiko eraiki zun; eŕegetzaren eskubidea eman zion, ta aren yauralkia Ixrael’en gañean sendotu zun.
inguru guzietan Yainkoak atsedena gertu bait-zion. Yaunaren izenari egoitza bat eraiki, ta betiko yauretxea apaindu zezayon.
aren gañera ataŕaldia deituz, ta zurean negaŕbideak ereiñez;
Nor iľaŕaindu daiteke zure idekoa dalakoan?
il zana piztu bait-zenun;
aseŕe ta ataŕaldia ibitzeko semearengana aitaren biotza biurtzeko * ta Yakob’en leñuak beŕeraikitzeko izendatua zerala.
beren luŕetik iraitziak eta lurbira osoan baŕeyatuak izan ziran arte.
Dabid’en etxeko nagusi batekin gelditu zan.
ta bere aingeruaren indaŕez poŕokatu zitun. *
ta aren zeyak ustuak gelditu ziran. (2 Bak. 25, 9.)
ta ondore ona bide zuzenetan zebiltzanei.
esku-siľutzat aiphatua? (Ez. 3, 2)
ta Eŕukitsuaren auŕean otoika zeragoyon, Yaunaren yaya amaitu ta ayen eginbidea burutu zan arte.
ta bere egunean datoŕkenean, yarein gaitzala!!
Biotza ayetara yaŕtzen duna, zuhuŕa izango da beti.
Ene Yainko Yareilea!, ospatzen zaitut!!
giza-laguntzaren zai ni, ta laguntzarik ez.
ta atzeŕien eskutik yareiten zenitun.
ta garai txaŕetik yarein nauzu-ta.
arekin bide zuzenean nere oiñak ibili dira;
gaztetanik garatzan nenbilkion.
arengan ikaste aundia idoro dut, eta auŕerapide izan zait,
Goraldia damayoket.
arekin asieratik adimena iritsi, ta biziera garbiz idoro dut.
txanponik yalgitzeke yakintza iritsazute. *
Ta garai egokian saria dukezute.
pin up casino- Online casino in India