Itun Zâŕa
Idazti ontako esakunak, bikotuak dira: bakoitzak txatal bi ditula, alegia. Ebertaŕen olerki geyenak bezela. Ontan, aspaldiko izkuntza zâŕak elkaŕen antzekoak bait-dira. Onela:
Aseŕe-motel, sen aundiko:
Sumintsu, ezer gutxirako. (Itz. 14, 29.)
Euskaldunok, esakun bikotuak, onako onen antzekoak ditugu:
Uŕutiko intxauŕak amabi:
Aruntza iritxitakoan bi. (110.)
Zorioneko izan nai dun ixraeldaŕak, itzuŕetan dauka nola yardun; eta, biotz zuzenekoari Yaube’k damayon saritzakoa zela iritxi garbi irakasten zayo.
Idazti ontako lenengo bederatzi atalak, idazti osoaren atari zabal antzo ditugu; eta, zortzigaŕen atala oaŕgaŕina. Ondoren 22-gaŕena arte, era askotakoak. Uŕengoak ere, sail yakin batean, neuŕian saŕtzeko ez ain eŕexak; eta, azkenik, etxekoandere maratzaren gorasaŕea.
eta gaztêi gurbiltasun eta oaŕmena emateko.
eta burutsuak onu zûŕak dazaguzke,
ez zuk utzi: (ez amor eman) *
nere arnasa ixuriko dizuet, eta nere itzak darakaskizuet.
nere biľa dabilzke, eta ez naute idoroko.
Yaube’ren belduŕa aukera beaŕean,
eta nere aginduak betetzen ba-dituzu;
eta yakintzari deitzen ba’diozu,
eta altxoŕa lez ikeŕtzen ba’duzu,
Yakintza eta zûŕtasuna Aren aotik datoz.
eta yakintza zure gogoaren atsegiña izan orduko,
bide iľunak aŕtzen ditutenengandik,
eta zantaŕkeririk nabarmenenaz iľaŕaintzen diranengandik.
eta bide biuŕietan dabiltzanengandik.
eta yatoŕak bertan geldituko;
Nere aginduak, ostera, biotzean yagon!
eta, bidea zuzenduko dizu.
eta zure upeletan ardo beŕiak gañez egingo du.
eta Aren ataŕaldia ez gaizki aŕtu!
eta ekoizpen au, uŕea baño obea.
eta, iñongo pitxiak, arekin ezin berdinduko dira.
aberastasuna eta dedua, ezkeŕekoan.
eta, lañoak intza-gaiz bulaŕtsu daude.
euki gurbiltasuna eta oaŕmen;
eta, ayen bidêtan ez ibili:
apalei, beŕiz, adiguriak damazkie:
duzun guziaren ordain, zûŕtasunaz yabe zaite.
ari atxiki ba’zatzazkio, ark ospetsu egingo zaitu.
eta, bizitzako urteak ugalduko zazkizu.
bidexka orietatik sayestu; eta, auŕera zoaz;
biotz baŕne-baŕnean yagon itzazu.
eta zure betazaiak auŕerantz zuzendu beitez.
zure uŕats guziak zuzen izan daitezan.
Nere zûŕtasunari, belaŕia ezaŕiozu.
eta, zure ezpañak yakintza dezaten.
Eta, nere aoko itzetatik ez sayestu.
Aren etxeko atera, ez uŕbildu!
eta, zure len-zitua besteren etxera yoan ez dedin.
ez nere irakaslengana belaŕia ezaŕi.
eta, zeyetan, zure ura ibaika baŕeyatu bedi.
ez zurekin besterentzat, naiz aŕotzentzat.
Eta, zure gaztezaroko emaztea pozkaŕi bekizu:
Aren bulaŕek ase zaitzatela beti;
eta, aren maitakuntzak beti liľuratu zaitzala.
eta, aren uŕats guziak ikeŕtzen ditu. (Yob. 14, 16.)
eta, bere ergelkeri aundiagatik galduko da.
zoaz apalik zure adiskidearengana eta eragiozu.
Irakaslerik ez. Nagusirik ez.
eta beatzez itz egiten du.
eta nora gabe, bat-batean luŕ yoko du.
eta, zazpirok Ari nazkagaŕi zazkio: *
odol ogengabea ixurtzen duten eskuak;
Eta, zure amaren onuak, bazteŕera ez utzi!
eta emakume aŕotzen mingain legunetik begiratuko.
eta, aren gerena ez da ezabatuko.
eta, apen-egunean ez du asketsiko;
eta, ez du nai al izango opari ugarienik ere.
Eta, nere aginduak zaindu!
eta, yakintzari: «adiskidea».
etxeko leyo-saretik so egin nula,
aren oñak elxean gelditzen ez dakite.
eta, lotsagalduko arpegiz diotsa:
eta, gauŕ bete dut nere agintza.
zure auŕpegia arduraz biľaka, eta, idoro zaitut.
txango, uŕutira yoan da.
eta, ilbeŕiraño ez da itzuliko.
idia arategira,
eta, zoroa oinbiľuŕetara bezela,
Eta, aintzakotzat aŕtu nere aoko aolkuak.
eta, zuhuŕtza uŕe yatoŕa baño gogotikago;
eta, onik bikañenak ere ez zazkio kideko.
eta, nere biľa dabiľenak idoroko nau.
eta niregandik soŕtua, ziľar aŕagotua baño bikañago.
eta, bidezko danaren zirkuetan igitzen naiz.
eta, ayen kutxak bete ditzadan.
asieratik, luŕa izaten asi zan baño lenagotik.
Nere bidetan dabiltzanak, bai zoriontsu!
zazpi zutoi ezaŕirik, gero:
Sengabekorik iñor ba’da, ari itz egin nai diot.
eta, seneko izatea deunen ezagutza da.
nausari ba’zera, beŕiz, zeroŕek bakaŕik nozituko duzu.
eta, itzalgaizka yaten dan ogia txito atsegiña».
eta, ark maikide zitunak, iľundegian obiraturik daudela.
Seme zuhuŕa, aitaren pozkaŕi: ume ergela, amarentzat negaŕgaŕi.
txaŕkeriak, ostera, gaiztagiñen aoa estaltzen du.
okeŕ asmatzaľea, ordea, zapaidua izango da.
gaiztoaren biotza, beŕiz, ezertakotzat ez da aŕtzen.
gaiztoak, aitzitik, ez dira luŕean biziko.
gaiztoak, noski, beren makuŕkeriagatik erortzen dira.
gaiztagiñen ustea, ustel gelditzen da.
eta, aren ordez, gaiztoa artara saŕtzen da.
sen onekoa, ostera, isilik dago.
eta, gizon azkaŕek aberastasuna.
zuzentasuna ereiten dunak, ostera, sari ziña duke.
ori da, emazte edeŕa, bañan, zuntzuna.
eta, oparo damana, ugaritzan ibiliko.
eta, ergela, senekoaren yopu izango da.
eta, biotzak irabazten dituna, zuhuŕa da.
areago, beŕiz, ogenlari eta gaiztagiñak! (1 Ke. 14, 18)
zintzoen eŕoa, ordea, ez da kolokatuko.
lotsagabea, ostera, aren ezuŕetan txantxaŕ âlkegaŕi.
bañan, zuhuŕak besteren aolkuak aditzen ditu.
zuŕak, beŕiz, ba-daki iraiñari ez-ikusi egiten:
ezpain gezuŕtia, beŕiz, apuŕ bateko bakaŕik.
egitan diardutenak, beŕiz, goragaŕi.
sumaŕentzat, alabañan, lana altxoŕa da.
eta, aren zidoŕean eriotzarik ez da arkitzen.
zuzikak, ordea, ez.
gaiztoa, beŕiz, nardagaŕi eta lotsagaŕi egiten da.
Sandiak, landeŕ biľakatuz ere, ongiak eŕuz ditu.
landeŕak, beŕiz, zemarik ere ez du aditzen.
sena, beŕiz, onuak ondo aŕtzen ditutenen artean.
betetako guraria, beŕiz, bizi-zugatza da.
eta, agindua aintzakotzat aŕtzen dunak, saria duke.
ergelak, beŕiz, bere zorakeria azaltzen du.
geznari kirmena, ostera, askorentzat osabide daiteke.
eta, gaitzetik uŕuntzea ergelentzat gogaikaŕi da.
eta ergelekin biltzen dana, ergelduko da.
eta, zoriona, zintzoen saria da.
ba-da, ordea, zuzentzagabez iltzen dana.
maite dunak akaŕa maiz darabil.
gaiztoen sabela, beŕiz, gose gelditzen da.
emakume ergelak, beŕiz, bere eskuz iraultzen du.
Ua esesten duna, beŕiz, bide okeŕean.
idien indaŕak, oŕatiño, ekoizpen edeŕak dakazki.
aitoŕlari okeŕak, bai, gezuŕa dio. *
aren ezpañetan yakintza ez duzu idoroko-ta.
ergelen zorokeria, bidekatuta dabil.
adeya, beŕiz, zintzoena da.
eta, aren pozetan ez da beste iñor nâsten.
Zintzoen egoitza, ostera, sendo dagoke.
eta, azkenean eriotzara daramate.
eta zintzoa bere zituz poztuko.
zuhuŕak, beŕiz, bere uŕatsak ikeŕtzen ditu.
zuuŕek, beŕiz, yakintza, buruntza bezela dute.
itz utsalek, ostera, landeŕ-izatea.
ergelen aulkeria, ordea, zorakeria.
eŕi uŕia, nagusiaren ondamena..
suminberak, ostera, bere ergelkeria darakus.
iñartxia, ostera, ezuŕetako txantxaŕa.
ogena, ordea, endaen gerena da.
narga, beŕiz, ergelentzat.
yardespen zakaŕak, ordea, sumiña pizten.
on eta gaiztoak begiratzeko.
mizto okeŕak, ordea, biotza pitzatzen du.
ergelen aoa, txorakeriz iñutzen da.
axanpaz ondasun aundia baño.
seme zoroak, ostera, ama iguin du.
buru oneko gizona beŕiz, bidean zuzen dabil.
onu askoz aŕtuak, ostera, iraunkoŕak dira.
eta, bai ona! mugonez esandako itza.
beitian dagon iľun-lezetik aidentzeko.
itz garbiak, beŕiz, atsegingaŕi.
emaitzak iguin dituna, biziko da.
eta, zintzoen otoitzak entzuten ditu.
beŕi onak, ezuŕak guritzen ditu.
akaŕa ondo aŕtzen duna, ostera, yakintzara elduko da.
eta, apalgura, ospearen auŕelaria.
Yaube’rena, beŕiz, mingañaren erantzuna.
gaiztoa ere bai, egun negaŕgaŕiarentzat.
goiz edo berandu, zigoŕaldirik gabe ez dira geldituko.
eta gizonak, Yaube’ren belduŕaŕen gaitzetik sayesten dira.
eta maitagaŕi zayo ari, zintzoki mintzo dana.
bañan, gizon azkaŕak ibitzen du.
eta aren biotzbera, beranteuri dakaŕen adeya bezela.
ardietsi sena, ziľaŕa baño bikañago da-ta.
eta andik okeŕtzen ez danak, bizia zaitzen du
eta anpuruskeria, eroaldiren mezulari.
aŕotsuekin buŕuka-ondakiñak banatzea baño.
eta, Yaube’rengan ustea duna, zori ontsua izango da.
eta ezpain-eztiak yakintza edeŕtzen du.
ergelkeria, ordea, txatxuen iľaŕaintza da.
eta, ezpañetan yakintza geitzen dio.
gogoari goxoak eta soiñari osasuntsuak.
eta, ayek, azkenik eriotza dakaŕte.
eta ezpañetan, su ixlo mota bat dauka.
eta beŕitzuak, adiskidea adiskidearengandik asagotzen du.
eta ezpañak ertsatuz, ogen dagi.
eta bere buruaren yabea, eŕiak menderatzen dituna baño.
ayekiko asmakizuna, ordea, Yaube’k bere gogara darabil.
Yaube’k ere biotzak azteŕtzen ditu.
6. Seme-iľobasoak, zâŕen buruntza dira;
eta, guraso izen onekoak semên aintza dira.
ez eta gizon yatoŕarenetan, gezuŕ-itzak ere.
auzia naspildu baño len, bazteŕtu zaite.
Yakintza ikasteko ote? Bururik al-du, ba?
bere atea goratzen duna, bere ondamen biľa dabil.
zoroaren aitak, pozik ez du izango.
gogo iľunak, beŕiz, ezuŕak idoŕtzen ditu.
eta amaren gaŕaztasuna da.
ez eta nagusiei bere zuzentasunagatik kalte egitea ere.
eta edozein arazotan nâsten da.
eta zûŕaren yakintza-ituŕia uyol bulaŕtu bat da *
eta aren ezpañak, bere biziarentzat xedeba dira.
zintzoak an, geriza eta lasatasun idorotzen ditu.
eta zuhuŕen belaŕia, uleŕmenaren biľa dabil.
eta, altsuen artean, epaya dama.
eta, bere ezpañetako arnariz asetzen.
eta, alakoaren biotza, Yaube’ren auŕka aseŕetzen da.
ez eta gezuŕtia ere, ez da itzuriko. (D. 13, 61.)
arengandik, lagunak, arego aldenduko dira.
Itzen biľa ibili aŕen, itz samuŕik ez du biľatzen;
eta, zuhuŕtasuna zaitzen dunak, zori ona duke.
eta gezuŕtia galduko da.
ez yopuari ere, nagusientzat aginduak ematea.
eta, aren aintza iraiñak ezestean.
eta, aren adeya belaŕgañeko intzaren antzo.
eta, emaztearen liskaŕak betiko ituzura.
eta, alpeŕa gosetuko da.
ez ezazu, ala ere, eriot.zaraño zeatu.
eta, gezuŕtia baño landeŕa obego.
eta aserik, gaitzik gabe biziko da.
aora ere eraman gabe. (Emen. 26, 15.)
buru onekoari akaŕ egiozu; eta, yakintza uleŕtuko du.
bai, zartaľua, ere, ergelen bizkaŕarentzat.
eta, uztaroan eske ibili aŕen, ezer ez duke.
Ogen guzitik garbi nago?» *
eta, aren yauraulkiaren zurkaitza, adeya da.
eta, berebat baŕne- baŕneraño saŕtzen dan auleriak.
nai dun alderdira biuŕtzen du.
gaiztoen ista: ogen da ori guzia.
aren begietan, adiskidea ez da atsegingaŕi.
eta, zuhuŕekin yardunez, zuhuŕagoa daiteke.
eta, gizatxaŕak ondamenera yaurtitzen du.
eta, altzora emanak amoŕua eztitzen.
ardozale eta saloa ez da aberastuko.
yatoŕa askatzeko, beŕiz, ogenlaria.
ez bait-dizkio eskuak lanari ezaŕtzen.
zintzoak, beŕiz galduenik gabe ematen ba-daki.
areago, ordea, gaiztakeriz eskeintzen ba’da.
aditzen dunak, eskieŕik itz egingo du.
aipu ona, ere, ziľaŕ eta uŕea baño. (Go. 7, 2.)
eta ogenlarien asmoak, Ark oiltzen ditu.
«il nazake bide erdian».
Yaube asaŕe zayon gizona, artan eroriko da.
eta, ezpañetan gerturik, beti eramaten ba’dituzu,
eta ziñez erantzun, bidaltzen zaitutenei?
Eta, gixaxoak, auzitan ez zapuztu.
eta, ayen laŕutzaľeak ilko ditu.
edo zoŕdunen ordekoetarik.
Eŕegeren auŕean dagoke: eta, ez da orko lagunabaŕean geldituko.
gogo aundirik ba’duzu;
ortan burua ez berotu.
aŕanoaren bezelako egak aŕturik, ortziruntz leyatzen da-ta.
aren yaki edeŕen zale ez izan;
itz edeŕak alpeŕik eralgi ondoren.
zure itzen yakintza nardatuko dute-ta.
eta, umezurtzen aloŕean ez saŕtu.
zure ezpañak zuzen ba’darauste.
eta, zure biotza, bide zuzenean daramazuke.
ez ere aragiz okitzen diranekin.
eta, lotia zarpailduko da.
eta, atsotu ba’da, zure ama ez nardatu.
yakintza, ikasbidea eta sena ere ez saldu.
ume senduna soŕtu duna, artzaz pozik bizi da.
Erdi zaituna, ikotu bedi!
eta, zure begiok, nere bidetara so beude.
eta, emazte aŕotza osin ertsi.
Auziak, norentzat? Negaŕak, norentzat?
Ziogabeko zauriak, norentzat? Begi ubelak, norentzat?
ordigaŕien biľa dabiltzanentzat.
eta, zure biotzetik zantaŕkeriak darizkizuke.
Zanpatu naute, ez naiz, ordea, oaŕtu!
Noiz esnatuko naiz?... oraindik biľatuko dut»... diokezu.
eta, ez zaitez ayekin egon gura. (Emen. 23, 17.)
eta, ayen ezpañek okeŕkeria erausten baizik ez dakite-ta.
eta, yakituna al izate aundikoa.
eta, gurenda onulari askoz irabazten.
eta, nausaria, guztientzat nazkagaŕi izaten da.
uste al-dezu, biotzak aztatzen ditun Arek, ori ez dakusala? Zure biziaren zaitzaľeak ba-dazagu,
eta bakoitzari, bere egitearen arauz ordaña damayoke.
eta, aberaska ao-gozagaŕi dukezu.
iristen ba’duzu, sari edeŕa dukezu.
eta, zure itxaropena ez da ustelik geldituko.
eta, aren etzangua ez poŕokatu.
tupust ba’dagi, ez ikotu:
eta, bere aseŕea arengandik aldenduko luke.
eta, gaiztoei buruz ez iñartxi izan.
Auzian nor nor danik ibiltzea ez da on. *
ezpañetan muxu bat da.
eta, oro ñaŕek betetzen zuten, aŕesia ere iraulita zegon.
Ezeki’ren gizonek aŕtuta.
eta eŕegeren biotza: iruok ikeŕ eziñak dira.
4.Ziľaŕari zieŕa kenduz, urtzaľeak ontzi bat eratzen du.
gizurenaren auŕean apaldua izatea baño, * zeroŕen begiok dakustela.
eta, zure gerena ezaba-gaitz gerta ez dadin.
eta, bekozko iľunak mingain mardaľaria.
orixe da, uŕutitik datoŕen beŕi ona.
ori da dedua ergalarengan.
bai eta, itzuŕak ergelaren aoan.
eta, ergelari dedua ezaŕtzea: biak bat dira.
Argandik baño geyago itxaron diteke ergelarengandik.
txaidetan leoia dabil.»
onu ona damayen zazpi gizon baño.
eta zakuŕa belaŕietatik oratzen duna, idekoak dira.
eta, ganbuxa aldenduz-gero, liskaŕik ez.
eta baŕneko alozetaraño yeixtekoak.
ori dira ezpain limurtsuak biotz txar batekin.
bañan, aren gaiztakeria agirian azalduko da.
eta, egun ertunean zure anayarengana yo beaŕik ez dukezu. Uŕutiko anaya baño, aldameneko auzoa obe zaizu.
eta emazte liskaŕti, orobat dira. (Emen. 19, 13)
aizea oratu eta olioa eskuan euki-nai izatea bezela.
gosetea dakaŕen euriyasa bezelakoa da.
bañan, landeŕ burutsuak antz-emango dio.
Biotz gogoŕekoa, beŕiz, gaitzera eroriko da.
eta, batzutan, otondo batengatik uts egiten da.
eta, eukieza gañera datoŕkiokela ez daki ark.
Yaube’rengan uste duna, yorituko da.
bañan, ari begiak isten dizkiona, biraoz beteko da.
zuzenek, beŕiz, bizia maldatzen diote.
bañan, legea betetzen duna, ori bai zoriontsua!!
uleŕtu bai, bañan, ez bait-du esanera egon nai.
Arengandik baño, ergelarengandik geyago itxaron diteke.
Gizon onek dio: Ene Yainkoa, nekatu naiz! nekatu naiz Yainkoa eta aunatuta nago.
eta, giza-adimenik ez dut. (Ikusi 73-gaŕen Eresia 22-g.[txatala)
Deunaren ezaguera ez dut iritsi.
Aizea, bere ukabiľean, nork itxi du? Urak zapian nork bildu ditu?
Luŕeko mugak nork yaŕi ditu?
Nola du izena? Eta, aren semea nola deritza? Bai al-dakizu? *
Ase eziñak iru dira:
eta, bein ere aski!! ez diotenak: lau: *
eta aŕanokumêk irentsi bezate.
laugaŕena ere ez dakit:
aŕigañean sugearen igaroketa-ezaugaŕia:
itxasoan, ontziaren loŕatza:
eta, neskarengan, gizonaren lanketa-atza.
eta, ala ere, yakituna baño yakintsuagoak.
bañan, udan berentzako yanariak biltzen ditu.
bañan, beren etzangua aitzetan yaŕtzen dute.
ez eta agintariei, ordigaŕirik aŕtzea. *
eta, gaxo eta landeŕen auziak zuzen erabakitzeko.
Aren gora, istaŕiena baño askoz aundigoa da.
eta, bere esku-lanaren irabaziaz mâsti bat landatzen.
eta, landeŕei zabaltzen die.
eta, geŕikoak saloskarientzat, saltzen ditu ere.
eta, mingañean itz onak ditu.
Yaube’ren belduŕ dan emakumea, beŕiz, goretsia izanen da.
eta, iriko atetan aren egiñengatik goretsia bedi.
pin up casino- Online casino in India